بمب بشکه‌ای ساخت طالبان از مرگبارترین سلاح‌های این گروه در جنگ با دولت جمهوری و نیروهای ائتلاف بین‌المللی بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در جریان برگزاری رژه نظامی در شهرهای مختلف جنگجویان طالبان گروه سوار بر موتورسیکلت بشکه‌های زردرنگ را با خودشان حمل کردند.

افزون بر این، طالبان سلاح‌ها، خودروهای زرهی، تانک‌ها، هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی را که از دولت پیشین افغانستان و نیروهای آمریکایی به میراث برده‌اند به نمایش گذاشتند.

در رژه نظامی طالبان در پایگاه هوایی بگرام، بقایای موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد اسکاد را، که از دوران حاکمیت دولت‌های سوسیال دموکراتیک افغانستان تحت حمایت شوروی برجا مانده‌اند و قابل استفاده نیستند، نیز به نمایش گذاشتند.

طالبان تمامی تسلیحات و تانک‌ها و خودروهای نظامی برجامانده از دولت‌های پیشین را ازنو رنگ‌آمیزی کرده‌اند و از آنان در رژه‌های نظامی‌شان استفاده می‌کنند.

بخشی از این تسلیحات در سال ۱۴۰۰ از پنجشیر به کابل منتقل شد. پس از سقوط دولت نجیب‌الله در ۱۹۹۲ و به پیروزی رسیدن مجاهدین، سران حزب جمعیت اسلامی بخشی از تانک‌ها، خودروها و تسلیحات نظامی برجامانده از ارتش شوروی را به هدف یادبود از دوره جهاد به پنجشیر منتقل کردند. این ادوات نظامی در مکان‌های عمومی در انظار عموم گذاشته شدند تا یادآور مبارزات مسلحانه دربرابر اشغال نظامی شوروی باشد.

طالبان پس از تصرف پنجشیر تمامی این ادوات نظامی را از پنجشیر به کابل منتقل کردند و اکنون از بخشی از آنان در رژه‌های نظامی‌شان استفاده می‌کنند.

بمب‌های کنار جاده‌ای «بشکه زرد» در جریان ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت جمهوری، از مرگبارترین سلاح‌هایی بود که تلفات گسترده نظامیان و غیرنظامیان را باعث شد. طالبان پس از بازگشت به قدرت، از این بمب‌ها به‌منزله نماد به قدرت رسیدن استفاده می‌کنند و در برخی موزه‌ها آن را در کنار اشیای قدیمی و ارزشمند تاریخی می‌گذارند.

بیشتر ببینید:

رژه نظامی طالبان در پایگاه بگرام | تصاویر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha